Ta część strony zawiera najczęściej spotykane problemy, z którymi zwracają się do nas klienci przy użytkowaniu naszych programów. Problemy te bardzo często wymagają tylko krótkich wyjaśnień.

 

Problem Wyjaśnienie
Przy piewszym uruchomieniu program „wyrzuca” użytkownika bez żadnego komunikatu Przyczyn może być kilka:

  • Jeżeli program kiedyś działał poprawnie proponujemy sprawdzić daty ostatnich modyfikacji plików systemowych i ew. sprawdzić zmiany ze starymi wersjami zapisanymi zwykle w plikach *.BAK, *.OLD itd.
  • Brak wystarczającej ilości pamięci konwencjonalnej (min.550 kB). W WIN9x w CONFIG.SYS załadować sterowniki pamięci HIMEM.SYS oraz EMM386.EXE z parametrami RAM NOEMS
  • W CONFIG.SYS brak linii FILES=105 lub podana wartość jest niższa
  • Brak zmiennej SET CLIPPER jej wartość powinna wynosić „SET CLIPPER=F105;E:0” i taka linia powinna być umieszczona w pliku autoexec.bat lub baciku uruchomieniowym programu.
  • Uruchomiłeś program pod WIN95, utworzyłeś skrót do BATa uruchomieniowego i niby wszystko chodzi, lecz WIN95 nie zawsze przenosi zmienne SET z autoexeca. Należy wywołanie zmiennej SET CLIPPER umieścić w pliku BAT wywołującym program.
  • Uruchomiłeś program pod WIN95, utworzyłeś skrót do pliku EXE a nie do BATa.
  • Zalecamy także przeprowadzenie pełnej kontroli antywirusowej – wiele wirusów infekuje programy wspomagające zakłócając działanie SOOTa, FK czy innego naszego programu.
  • Pojawił się jakiś nowy problem proponujemy kontakt z SERWISEM
Komunikat „… DOS ERROR 4…”
  • Brak zmiennej systemowej SET CLIPPER. Powinna być ustawiona na wartość SET CLIPPER=F105;e:0
  • Za mała ilość uchwytów plików. Należy zwiększyć wartość FILES w CONFIG.SYS lub CONFIG.NT do wartości przynajmniej 105
  • Za mała ilość uchwytów plików. W WinMe należy ustalić wartość PerVMFiles=225 przy FILES=255 w SYSTEM.INI w sekcji [386Enh]
Komunikat „… MEMORY LOW …” Za mało wolnej pamięci konwencjonalnej. Wymagane minimum to 550 kB. Rozwiązania szukaj wyżej.
Brak miejsca na zmienne środowiskowe Problemy z menu lub uruchomieniem „terminala” WIN9x – w config.sys ostatnią linią powinno być shell=c:\windows\command.com /E:1024 /P oczywiście musi być wpisany poprawny katalog WINDOWS 1024 to ilość bajtów przeznaczona na zmienne
Przy wydruku na drukarkę sieciow� wydruk „wychodzi” po ok 45 sekundach lub dopiero po wyjściu z programu W pliku SYSTEM.INI w katalogu „windows” dopisujemy linie: [Network]
PrintBufTime=2
[IFSMGR]
PrintBufTime=2
i restart komputera. Jeżli nie zadziała zwiększamy liczby /tu 2/
Przy wydruku z Windows 2000 lub XP drukarka zatrzymuje się w połowie lub „szarpie” i „zacina” się Uruchomić regedit /uwaga zmiany robić z rozwag�/ w kluczu
„HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\WOW”
zmieniamy parametr:
„LPT_timeout” z 15 na 2
i restart komputera
Program zawiesza się bez komunikatu lub pojawia się w systemie WINDOWS tzw. niebieski ekran Zazwyczaj jest to informacja o uszkodzeniu komputera. Zwłaszcza gdy występuje w losowo wybranym miejscu programu. Programy KJM są tak napisane, że w zasadzie nie ma miejsc gdzie użytkownik może stracić kontrolę nad programem bez komunikatu. Zalecane jest przede wszystkim sprawdzenie czy procesor się nie przegrzał w wyniku zatrzymania się wewnętrznego wentylatora, komunikat może być też skutkiem kurzu i brudu który zebrał się wewnątrz komputera, czasem takie zachowanie komputera wywołane jest zakłóceniem z sieci energetycznej lub telefonii komórkowej jak też ładunkami elektrostatycznymi /iskrami/ wytworzonymi przez ubranie, wykładzinę podłogową czy tapicerkę. Może się zdarzyć też uszkodzenie samego systemu WINDOWS. Należy NIEZWŁOCZNIE zgłosić problem do własnych służb informatycznych, przy ich braku do swojego serwisu sprzętowego lub skonsultować dalsze postępowanie z serwisem sprzętowym firmy KJM.
Komunikat „…corruption detected…” Jest to komunikat świadczący o uszkodzeniu zbiorów indeksowych. Są to zbiory umożliwiające błyskawiczne wyszukiwanie informacji w bazie danych. Z uwagi na sposób obsługi bazy danych przez kompilator CLIPPER zbiory te mogą się uszkodzić po nagłym wyłączeniu lub zawieszeniu się komputera /tego na którym pracujemy lub dowolnego w sieci pracującego w programie/. Zbiory indeksowe odbudowywane są tzw. awarią. Uruchamiane jest to po odpowiedzi T(ak) przy pytaniu: Poprzednia sesja zakończona awaryjnie. Czy rekonstruować bazę?, lub w menu Diagnostyka i naprawa uszkodzeń baz.

Może się zdarzyć, że komunikat świadczy o uszkodzeniu samych baz głównych. W takim przypadku odbudowa indeksów nie pomoże. Należy skonsultować dalsze postępowanie z serwisem programowym firmy KJM lub odtworzyć bazy z archiwum.

Komunikat „…read error..” Zazwyczaj świadczy o nagłej utracie połączenia sieciowego z serwerem. Należy sprawdzić czy działa jeszcze serwer, czy działa koncentrator łączący sieć komputerową, czy nie rozłączono okablowania sieci komputerowej.

Może się zdarzyć, że komunikat świadczy o INFEKCJI WIRUSEM komputerowym. Należy sprawdzić oprogramowaniem antywirusowym z najświeższymi szczepionkami czy nie doszło do infekcji. Można skonsultować dalsze postępowanie z serwisem programowym firmy KJM.

Może się zdarzyć, że komunikat świadczy o uszkodzeniu samych baz głównych. W takim przypadku odbudowa indeksów ani poszukiwanie wirusów nic nie da. Należy skonsultować dalsze postępowanie z serwisem programowym firmy KJM lub odtworzyć bazy z archiwum.

Na ekranie widać jakieś dziwne krzaczki zamiast polskich liter Nasze programy wymagają obsługi w komputerze w trybie MSDOS polskich znaków w standardzie MAZOVIA. Zaś od wersji 10.06 także Latin2 czyli CP852 /w zależności od podwersji-ostatnia litera M lub L/. Standardowo przy instalacji automatycznie instalowane są odpowiednie sterowniki. Taki sam standard należy ustawić na drukarce igłowej.
Chcę pracować w sieci !!! Nasze programy są przystosowane do pracy wielu użytkowników mających dostęp do tych samych baz danych – programy są sieciowe. Dobór medium sieciowego (kabli, kart i oprogramowania) jest zależny od potrzeb i możliwości finansowej klienta. Program pracuje bez problemów w sieciach NetWare (bez limitów), WINDOWS (do ok. 10 osób), Novell DOS (max trzech użytkowników). Sieci oparte na Linux`ie w przypadku poprawnej instalacji /obsługa IPX i NetBios/ nie sprawiają problemów. Sieci oparte na LANTasticu czy LanSmarcie – nie zdały egzaminu głównie ze względu na zawodność i małą wydajność. Zakup oprogramowania sieciowego oraz instalację okablowania zalecamy skonsultować z SERWISEM.
Obsługa drukarek fiskalnych w sieci rozległej Nasze programy w wersji linux umożliwiają obsługę drukarek fiskalnych także w oddziale. Z uwagi na specyfikę pracy terminalowej komunikacja z drukarką fiskalną odległą wymaga odpowiedniej konfiguracji sprzętowo-programowej. Ze względu na mnogość sposobów połączeń sieciowych każdorazowo wskazany jest kontakt z serwisem maszej firmy.
Chcę używać czytnika kodów kreskowych Nasze programy są przystosowane do pracy z czytnikami kodów kreskowych działającymi jako emulator klawiatury, króre umożliwiają po zeskanowaniu kodu wysłanie go poprzedzając (prefix) znakiem {F11} lub {F1}  oraz kończąc (suffix) znakiem {Enter}. Czytnik należy zaprogramować zgodnie z instrukcją producenta. Oczywiście niezbędne jest odpowiedznie skonfigurowanie samego programu wg opisu z dokumentacji.
Na wydrukach widać jakieś dziwne krzaczki Nasze programy wymagają ustawienia na drukarce kodów sterujących drukarek EPSON oraz polskich znaków w standardzie MAZOVIA.

Jeżeli masz drukarkę atramentową lub laserową – wiesz zapewne, że nie są one zasadniczo dedykowane do pracy w DOSie lecz w środowiskach graficznych (WIN95, WIN 3.11 itd.) – jako rozwiązanie proponujemy odpowiedni programik przerabiający „w locie” nasze kody sterujące na kody twojej drukarki. Jeśli potrzebujesz takiego programiku napisz E-mail do SERWISU i podaj w nim model twojej drukarki oraz datę jej zakupu (w przybliżeniu). Można też samodzielnie pobrać i wypróbować programiki ze strony-> polskie znaczki.